På væggene hang hundredvis af spiddede knogler, tegninger af skeletter og rygsøjler, hudstumper fremstillet af silikone med ar og piercinger side om side med stofstykker, som var tilskåret helt præcist med laser. Iris van Herpens lyse atelier i Amsterdams gamle havnekvarter havde en atmosfære, så man kunne tro, at man havde forvildet sig ind i Hannibal Lecters laboratorium.
Iris van Herpens kreationer udvider til stadighed grænserne for, hvad der er muligt. Det kan være vanddråber, som bliver til gennemsigtige kraver. Det kan være modeller, som hun sætter strøm til, så de indhylles i lyn. Det kan være spritnye former, som hun skaber på 3D-printeren, og som i virkeligheden er inspireret af bakteriers strukturer og vækst. Eller det kan være kjoler, som rummer en hel galakse. Sidstnævnte skabte hun til sangerinden Björk, som optræder i den på coveret til albummet ”Biophilia”. Iris van Herpen sprænger modens tekniske og æstetiske rammer. Hendes kreationer er kunst i højeste potens.
I øjeblikket hylder Musée des Arts Décoratifs den hollandske modedesigner som én af hendes generations avantgardister. Udstillingen, som forbinder mode og moderne kunst med design og videnskab, udgør en sanselig opdagelsesrejse i Iris van Herpens univers, som forener teknologi og traditionelt haute couture-håndværk. Udstillingen præsenterer Iris van Herpens arbejder fra flere vinkler. Omkring 100 af hendes modekreationer indgår her i dialog med et udvalg af moderne kunst, installationer, videoer, fotos og genstande fra naturvidenskaben. Resultatet er en immersiv totaloplevelse af lys, rum og musik.